SEKOLAH KEBANGSAAN TAMAN RIA

LIKE Kami di Facebook juga

Tuesday, August 07, 2012

MAKSUD HARI RAYA AIDILFITRI

Raya ni ada banyak, korang nak apa?hantu raya?bunga raya?Selamat hari Raya?haa...mesti suka yang duit raya tu kan?aku pun suka jugak.hehe...tapi dah tua ni tak payah lah nak mengharap sangat dapat duit raya.eh tak payah harap langsung...sepatutnya kita yang bagi duit raya



Apa makna raya bagi korang?
1) dah tak payah puasa?
2) syaitan2 semua terlepas sebab tu raya?
3) Boleh beraya?

Sebenarnya hari raya maksud nya hari kemenangan...iaitu kan hari kemenangan umat islam melawan nafsu, membersihkan diri dari dosa-dosa supaya kembali menjadi seorang muslim yang beriman.Kenapa aku cakap macam tu? sebab ini merupakan satu fitrah bahawa secara semulajadi manusia ni kembali untuk beriman kepada Allah.Kiranya puasa sebulan tu sebagai satu cabaran kepada umat islam untuk berpuasa dan melakukan ibadat supaya menjadi insan yang lebih baik...

Berdasarkan petikan itu, benarkah kita semua menjadi lebih baik?adakah sewaktu berpuasa kita tak mengata orang?tak mengumpat?tak menipu?dan ada juga yang tinggal solat.Nauzubillah..Lebih aib lagi tak berpuasa. (Tak puasa tapi nak raya....ish2)
Wahai kawan2 sekalian, buat dosa kepada manusia takan diampunkan Allah sehingga kita meminta maaf dari tuan punya badan.

Kepada yang tak berpuasa..yakni sengaja tak berpuasa exception kepada wanita atau lelaki mahupun wanita yang sakit....apa rasa tak puasa ye?Moga Allah tak terbalikkan hati kami Ya Allah...Semoga Allah membuka hati anda dan renungkanlah...Len kali tak payah raya kalau tak puasa

saya ingin mengucapkan selamat hari raya kepada Pembaca Blog, kepada Keluarga, Kawan-kawan semua, Semestinya saya ada melakukan kesilapan, mengguris hati, tak layan or cari pasal..Mohon maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki.SELAMAT HARI RAYA

No comments:

Post a Comment